Els Eixos Comercials de Barcelona pengen el cartell de complet
22 de març de 2018
Els eixos comercials de proximitat de Fundació Barcelona Comerç són un valor clau per assegurar el perfil propi de la ciutat de Barcelona i evitar que la capital catalana es converteixi en una ciutat anodina, anònima i uniformitzada. Aquesta és una de les principals conclusions que es desprenen de l’estudi sobre l'ecosistema i l'activitat comercial als 21 Eixos de l'entitat, presentat aquesta tarda en el marc de la segona setmana del Comerç.
L'estudi, el primer que es realitza a tan gran escala d’Eixos Comercials a la ciutat, prova que l’estructura dels eixos de proximitat de Fundació Barcelona Comerç és única en fortalesa i diversitat comercial a tot el panorama ibèric, i que això és reforçat de manera determinant per la seva organització associativa.
A les zones amb risc de desertització i monocultiu de l’oferta comercial (per la baixa especialització), per exemple, l’associacionisme està impulsant clústers d’activitat que ho compensen i garanteixen la bona salut i diversitat de l’oferta de cada territori i, de retruc, de la ciutat, en general.
Per determinar l’ecosistema i activitat comercial dels 21 Eixos de Fundació Barcelona Comerç, l’estudi ha avaluat diversos factors directament relacionats amb l’activitat comercial, ocupació de locals, tipus d’oferta,... utilitzant per això, i primera vegada en un estudi per a l’entitat, eines de cens.
Aquesta metodologia ha permès determinar índexs rellevants per conèixer, realment i al detall, les característiques dels Eixos Comercials de Proximitat de Barcelona.
Índex de Clonicitat Comercial i Índex d’Atracció Comercial
Segons els resultats de l’estudi, l’Índex de Clonicitat Comercial (ICC) -franquícies i cadenes- a les àrees delimitades pels 21 Eixos de Fundació Barcelona és molt baix, amb una mitja que no supera el 3.56%, mentre que l’Índex d’Atracció Comercial (IAC), el que compara els comerços en funció del tipus d’us que fa el client, certifica la important oferta de comerç quotidià (75%) front al no quotidià a aquests territoris. Això demostra, ara de forma quantificada, la important vinculació i importància del comerç de proximitat pels veïns i veïnes i el seu valor com a espai d'interacció ciutadana. En Eixos Comercials com La Marina (85%), Poble Sec – Paral·lel (78,4%), Eix Fort Pienc (80,2%) o Eix Maragall (80,2%) la presència d'aquest tipus de comerç de compra quotidiana és especialment notable i només a Eixos com Carrer de Sants (54,9%), Cor d'Horta (67,4%), Sant Gervasi 869,9%), Gran de Gràcia (51,6%) i Nou Barris Centre Comerç (62,5%) , aquest índex se situa per sota del 70%.
Distribució per sectors d’Activitat Econòmica
Per sectors d’activitat econòmica, el de serveis comercials (31,7%) és el que té més forta implementació als Eixos Comercials de Proximitat, seguits de l'hostaleria i la restauració (20,25), el comerç dedicat a l'equipament per a la persona (13,5) i el comerç quotidià alimentari (13,5%).
Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) – Ocupació de locals
Altre de les dades importants que recull l'estudi i que ratifiquen el destacat pols d'atracció que representen aquests eixos per l'economia de la ciutat, és l'Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) i que fa referència al percentatge d'ocupació de locals, amb una mitja del 86,31% i en alguns casos, fins i tot, amb valors superiors al 90% als Eixos Comercials de Fundació Barcelona Comerç. Tal és el cas de Carrer de Sants, l'Eix Comercial Gran de Gràcia -tots dos per sobre del 97% d'ocupació-, Sarrià Eix Comercial (94,6%), Sant Antoni Comerç (91,8%), l'Eix Comercial del Raval )90,7%) o el Cor d'Horta (90,2).
L'estudi que ha estat realitzat per l'Observatori Econòmic Eixos, ratifica la necessitat, ha dit el president de Fundació Barcelona Comerç, Salva Vendrell, de seguir treballant per garantir la diversitat comercial i identitat de la ciutat de Barcelona, potenciant per això, el rol central que juguen els Eixos Comercials de Proximitat en dotar de vitalitat la ciutat.