Transports flexibilitza els temps de conducció i descansos per facilitar la tasca dels transportistes professionals
16 d'abril de 2020
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) ha aprovat, a través de la Direcció general de Transport Terrestre, una nova resolució, publicada avui al BOE, donant així continuïtat en el temps a la resolució anterior de flexibilització dels temps de conducció i descans dels transportistes que, a més, permet la possibilitat de realitzar el descans setmanal normal en el vehicle.
En aquest cas, a l'superar i als 30 dies el període total de flexibilitzacions, s'ha sol·licitat la preceptiva autorització de la Comissió Europea ajustant-se a les seves directrius.
Aquesta nova resolució és d'aplicació en tot el territori nacional, des del 13 d'abril fins al pròxim 31 de maig. Les exempcions aprovades són:
A. Per als conductors que realitzin operacions de transport de mercaderies:
- S'exceptuen els límits a la conducció diària, permetent estendre la durada de el període de conducció diària en dues hores, és a dir, se suspèn el límit de 9 hores i de 10 hores dues vegades a la setmana.
- Possibilitat de prendre dos descansos setmanals reduïts consecutius, de al menys de 24 hores, sense necessitat de compensació, sempre que el conductor prengui a l'almenys 4 períodes de descans setmanals en 4 setmanes consecutives, dels quals al menys dos hauran de ser períodes de descans setmanals normals.
- Reduir els requisits del descans diari d'11 hores per un de 9 hores.
- Es permet que el conductor prengui el seu descans setmanal normal en el vehicle, sempre que el vehicle vagi adequadament equipat per al descans de cada un dels conductors i estigui estacionat.
B. Per als conductors de transport discrecional de viatgers que desenvolupin la seva activitat en el sector agrícola, s'exceptua el compliment de l'descans diari reduint d'11 a 9 hores, quan el trajecte de el servei de què es tracti no superi els 50 quilòmetres, en tot el territori nacional.
Tasca essencial de l'transport contra la COVID-19
Després de la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional, amb la finalitat d'afrontar la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, el sector de l'transport de mercaderies s'ha convertit en un sector de vital importància, realitzant una tasca essencial tots els dies per garantir l'abastament dels nostres ciutadans i del nostre sistema productiu en general..
En aquest context, i després de l'extensió de l'estat d'alarma, resulta necessari continuar amb unes condicions de la feina flexibles dels conductors, facilitant el transport i reduint a el mateix temps el risc de la seva salut.
A més, la reducció de l'ocupació dels vehicles de transport de viatgers a un terç de la seva capacitat per oferir el màxim distanciament possible entre les persones, ha dificultat el desplaçament de treballadors dedicats a el sector agrícola, el que pot afectar la recol·lecció i el posterior proveïment de productes bàsics d'alimentació.